vrijdag 8 mei 2009

We moeten doorgaan!

Wat begon als een stralende dag werd een drama. Ook bij ons in Velsen. Ik vind het bizar dat je tijdens de officiële aftrap van Koninginnedag in Santpoort-Noord nog nadrukkelijk over verbroedering -de bindende kracht van deze dag- spreekt en dat een kwartier later het drama dat we nu allen kennen wordt gemeld. Anderzijds is het, nu we iets meer afstand hebben kunnen nemen, toch wel duidelijk dat ons koningshuis ons bindt in tijden van nood. Dus toch die verbroedering. Deze ontlaadde zich in het bevrijdend applaus voor Hare Majesteit op de Dam. Ook in Velsen vond op 4 mei een aantal sfeervolle herdenkingen plaats. We moeten doorgaan was toen al de conclusie.

Tussendoor een aantal representatieve verplichtingen in het weekend dan ligt de campagne even stil. In de tijd die rest veel aandacht voor mails, plakploegen, flyeren, materiaal beschikbaar stellen en werken aan Youtube-presentaties. Er is een hechte kern van personen die mij daarbij steunt en ook mijn webaanhang groeit gestaag door.

Op 5 mei begint een vrije week met het reeds eerder aangekondigde bezoek van journalist Felix Nijland van Twentse Courant Tubantia. Veel uitgewisseld over mijn Twentse tijd en natuurlijk ingegaan op mijn tijd in Velsen en wat mij naar Europa drijft. Ik heb idee nog meer reclame voor Velsen dan voor mezelf gemaakt te hebben. Hij nam me mee voor een fotosessie aan het kanaal.’s-Middags filmopnamen gemaakt.

6 mei een vrije dag waarop ik een goed gesprek heb gehad met de het bestuur van CDA afdeling Haarlem. Gekeken hoe we elkaar kunnen versterken. Jammer dat ze geen posters van Noord- Hollandse kandidaten willen ophangen. Maar goed dat we een prima lijsttrekker hebben. Die doet het ook goed.

7 mei een topdag. Ik ben aanwezig op een promotievaart van Amsterdam naar Den Helder aan boord van de H.M.Amsterdam om sponsoren te werven voor Sail-Amsterdam. Vele bekenden uit de Noordzee-kanaal wereld zijn aanwezig. Het heeft iets van een reünie. De ontvangende commandant Anton Nieland maakt een leuk gebaar door in zijn welkomstwoord gewag te maken van mijn aanwezigheid en mijn kandidatuur voor het Europarlement. Daar gaat het dan vervolgens de hele tocht wel over. Tal van positieve reacties. Europa scoort zo slecht nog niet. Overigens ook bijzondere mensen aanwezig zoals Jan Cremer. Even op de foto.

Na afloop door naar de Westergasfabriek in Amsterdam voor een lagerhuisdebat met andere kandidaten onder leiding van Job Cohen de burgemeester van de hoofdstad. Verschillen in standpunt tekenen zich af. Thema’s waren: Europese subsidies, duurzaamheid en kernenergie en wat de Amsterdamse regio voor Europa kan betekenen en omgekeerd. De vraag wat de opkomst zal worden, kreeg ik als eerste te beantwoorden. Ik hield en hou het op meer dan 50%. Gelukkig vielen de anderen me bij. Nou ja; je kunt ook niet voor minder gaan als kandidaat.

Bij thuiskomst hingen de posters van het CDA op de borden van Velsen. Dat is leuk thuiskomen. We zijn de eerste!

Peter Cammaert
Lijst 1, nummer 10

Geen opmerkingen: