dinsdag 21 april 2009

De eerste maand voorbij

Na de eerste maand ligt mijn campagne goed op stoom. Folders en posters gereed .De website met links loopt goed. Veel optredens. En bovenal veel goodwill. Veel verrassingen ook. Zo leidt mijn mailcampagne ertoe dat zich allerlei personen melden met wie ik langere tijd al geen contact meer heb gehad. Kennelijk wordt er goed doorgestuurd. Recent een van de politici uit Simpelveld toen ik daar burgemeester was. Hij gaat voor mij aan de slag. De afdeling Velsen besteedt ook goed aandacht aan me onder meer door middel van een nieuwsbrief.

Het hoogtepunt van deze twee weken was het bezoek met Pasen van ons drie maanden oude kleinkind Sam. Zelfs dit had een Europese dimensie. Immers hij woont met zijn ouders in Zurich.

Twee keer met onze lijsttrekker Wim van der Kamp samen in de slag. Op de algemene ledenvergadering van de bestuurdersvereniging van het CDA en op de landelijke dag voor ouderen. Voor beide gelegenheden apart promomateriaal ontworpen. Wat mij aan Wim opvalt, maar zo kenden we hem al langer, is zijn enthousiasme. Hij is als geen ander in staat om helder en bondig een verhaal neer te zetten. Bovendien is hij een fel debater met humor. Dat laatste komt ook maar zelden voor.

Voor mijzelf was de presentatie van mijn: ”Europunten voor Senioren”, een hoogtepunt. Deze week gaat mijn mailing hierover het land in zodat iedereen er kennis van kan nemen. Er is, zo is mij gebleken, een grote behoefte aan een verhaal in simpele taal waar het CDA in Europa voor staat als het om senioren gaat.

Inmiddels heb ik ook weer een nieuw woord geleerd. Goldplating. Dat wil zeggen dat wij in Nederland een door Europa vastgestelde regeling nog eens extra mooi maken door er nog wat eisen aan toe te voegen. Bijvoorbeeld is dat gebeurd inzake luchtkwaliteit. De eurokandidaten zoals ik moeten zich dan verantwoorden voor iets dat door anderen is veroorzaakt. Heel leerzaam allemaal. Wat ook heel herkenbaar is zijn de beperkingen die de regels in de grensstreken opleggen aan mobiliteit. Dit speelde al toen ik in Limburg werkte. Mijn gemeente grensde aan Aken en de klachten waren vele. Onze regering probeert nu door het instellen van een grensmakelaar die knelpunten in kaart te brengen.

En dan was er ook nog een prachtige uitspraak op een van de door mij bezochte bijeenkomsten:
”waarom spreekt men toch van ouder-dom als wijsheid met de jaren komt.”

En dan was er natuurlijk ook nog een tweetal volle werkweken als burgemeester van Velsen met hun eigen dynamiek. Nu de campagne vordert schakel ik over van twee-wekelijks op een wekelijkse frequentie dus…Tot volgende week.


Peter Cammaert.

Geen opmerkingen: